Oorsprong Pilates

Oorsprong Pilates

 

De Pilates-methode is een uniek systeem van rek- en strekoefeningen dat ontwikkeld is door Joseph Hubertus Pilates (1883), zo’n 90 jaar geleden!

Hoewel Jospeh Pilates werd geboren in een heel andere tijd begreep hij dat men het lichaam en de geest moest trainen. Hij noemde zijn methode ‘de kunst van de beheersing’.

In eerste instantie ontwikkelde hij deze methode voor zichzelf. Hij leed aan reuma en was astma patiënt. Hij deed met name aan gymnastiek en yoga, maar ook aan bijvoorbeeld duiken en bodybuilding. Later werkte hij als circusartiest en gaf les in zelfverdediging.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd hij als Duitser in Engeland opgesloten als vijandige buitenlander. Hier begon hij zijn fitnessmethode verder te ontwikkelen en hij leerde medegeïnterneerden zijn methode. Ze bleven fit en overleefden de griepepidemie van 1918.
Aan de het einde van de oorlog diende Pilates als soldaat in een ziekenhuis in Man. Hij bevestigde veren aan de bedden om zo met bedlegerige patiënten oefeningen te doen. Hijzelf en artsen merkten dat patiënten sneller herstelden.
Dit werd de basis van zijn tweede trainingsprogramma.

In 1926 emigreerde hij en zijn vrouw naar New York en daar openden zij een studio. De eerste Pilates studio was een feit. Ze gaven les aan dansers, acteurs en athleten. Allemaal oefeningen op de mat, de Ground Control Pilates  zoals wij Pilates veelal nu kennen.

In 1945 schreef hij zijn eerste boek ‘Return to life’
Joseph Pilates geloofde in de kracht van de geest om het lichaam te beheersen en daar gaat dit boek over.

Overeenkomsten Pilates en Yoga

Pilates en Yoga kennen een aantal overeenkomsten. Dit is vrij logisch want Pilates is gedeeltelijk gebaseerd op de Hatha Yoga.
Lichaam en geest worden samen gebracht tijdens de fysieke oefeningen. Je krijgt meer spierkracht en het lichaam wordt flexibeler.
Je leert je lichaam te beheersen, maar je leert je ook te ontspannen. Hierdoor maak je je hoofd leeg en slaap je beter.
Daarnaast verandert de vorm van het lichaam positief.
De ademhaling is bij beide disciplines erg belangrijk. Beide lessen worden uitgevoerd op een mat.

Verschillen Pilates en Yoga

Ook verschillen Pilates en Yoga op verschillende punten van elkaar. Pilates is meer naar buiten gericht dan yoga. Je probeert hier de oefening totaal te beheersen en je probeert de oefeningen zo precies mogelijk na te doen.
Bij Hatha Yoga is er geen precieze structuur aanwezig waar je aan moet voldoen. Je kijkt naar je eigen mogelijkheden. Elke oefening heeft een op zichzelf staande betekenis en een eigen doel. Bij Pilates worden de oefeningen heel dynamisch uitgevoerd, bij Hatha Yoga blijven we vaak wat langer in één houding.
Pilates is vooral gericht op het verbeteren van de kernspieren. Het werkt versterkend. Hierdoor voel je je sterk, fit, krijg je meer spierkracht en een betere houding. Pilates is een echte work-out. Yoga is naast het fysieke aspect meer op innerlijke rust gericht.

images

 

Lichamelijk  fit zijn is de eerste vereiste voor geluk
– Joseph Pilates