Pilates

Pilates

INTENSITEIT

Star-filledStar-filledStar-filledStar-empty

Pilates is een lesvorm die past binnen het body&mind segment, maar met een iets meer sportief karakter dan yoga.
Yoga en pilates ondersteunen elkaar en kunnen zeker ook goed náást elkaar gaan.

Pilates is een trainingsmethode met specifieke oefeningen op de mat. Ook wel functioneel trainen genoemd. We trainen geen losse spieren, maar hele spiergroepen. Zoals ons lichaam ook buiten de mat beweegt. Geen zware gewichten, maar ‘puur natuur’ oefeningen bewust uitvoeren op de adem.

PILATES PRINCIPES:

  • Goede lichaamshouding, de basis van alles
  • Techniek
  • Stabiliteit van met name het bekken, maar ook bijvoorbeeld de schouders
  • Bewegen vanuit je bekkengebied, je ‘powerhouse’ je ‘core’
  • Adem
  • Vloeiende bewegingen
  • Concentratie en controle tijdens de oefeningen
  • Kwaliteit boven kwantiteit

PILATES IS GOED VOOR:

  • Spierkracht , flexibiliteit en stroomlijnen van het lichaam
  • Betere circulatie door een diepe adem
  • Soepelere wervelkolom die ook meer aan kan
  • Stabiliteit rondom het bekken en schoudergebied
  • Betere coördinatie
  • Sterkere botten en soepele gewrichten
  • Betere lichaamshouding, alsook lichaamsbewustzijn en bewegingstechniek

Tijdens de lessen word je begeleid. Er zal worden aangegeven waarom we iets doen en waar je het kunt voelen. Wat het verschil is tussen iets voelen en pijn hebben. Hoe je adem te gebruiken en je grens op te zoeken, zonder eroverheen te gaan. De oefeningen zullen we wekelijks herhalen zodat je lichaam er aan kan wennen, maar er is genoeg variatie zodat het ook afwisselend blijft.

VOOR WIE IS PILATES GESCHIKT?

Pilates is geschikt voor iedereen.
Voor een ieder die fysiek wilt trainen, maar ook graag wat meer rust wilt ervaren.
En juist voor mensen met rug- of nekklachten, bekkeninstabiliteit of hypermobiliteit.
Door Pilates te beoefenen maak je je ‘core’, je buik- en bekkengebied sterker.

Je wordt je bewuster van je houding, van wat je lichaam aan kan en je leert bewegen op de juiste manier. Dit zal je helpen, ook buiten de mat.
Oefeningen worden altijd aangepast waar nodig en denk eraan ‘oefening baart kunst’.

Tijdens een ongeval in 2011 brak ik 2 wervels.
Dankzij pilates oefeningen herstelde ik spoedig en veilig. Uit eigen ervaring weet ik dus hoe krachtig deze oefeningen zijn als je ze goed uitvoert. Daar wil ik je graag bij begeleiden.

Probeer zelf wat pilates voor jou kan betekenen!

 

Pilates VlaardingenVlaardingen PilatesPilates Vlaardingen

 

Na 10 sessies zul je het verschil voelen,
Na 20 sessies het verschil zien,
En na 30 sessies zul je een heel nieuwe lichaam hebben
– Joseph Pilates