fbpx
somatische oefeningen bij stress

Somatische oefeningen

Welkom in de wereld van somatische oefeningen.
Welke zorgen voor meer balans in jouw systeem. 
Wanneer je dagelijks veel stress ervaart is dit dus super helend! 

In plaats van stress, spanning en  emoties op te slaan in je systeem mag je ze leren loslaten. 

Dit resulteert onder andere in  minder spanning, meer energie, beter slapen, beter kunnen nadenken en meer focus.

In deze blog ga ik dieper in op de materie en za je voorbeeld video’s tonen. 

somatische oefeningen bij stress

Somatisch, wat betekent dat?

Het woord “somatisch” is afgeleid van het Griekse woord “soma”, wat “lichaam” betekent.
In het algemeen wordt “somatisch” gebruikt om iets te beschrijven wat te maken heeft met het lichaam, het fysieke.

Alleen wél een laag dieper dan dat.
We kijken namelijk ook naar de emoties, trauma, stress die opgeslagen in het lichaam, energie is is vastgezet of gestagneerd is.

We kijken op een meer holistische manier naar het lichaam als geheel. Als jij die woont in dat lichaam.  Waarbij focus is voor het  herstellen van het evenwicht tussen lichaam en geest.

Deze oefeningen omvatten een scala aan technieken, waaronder somatische shake en rock oefeningen, die helpen om vastzittende spanning en stress in het lichaam los te laten. 

Somatische oefeningen, wat zijn dat?

Voordat we verder gaan, laten we eens kijken naar wat somatische oefeningen eigenlijk zijn.

Dit zijn geen gewone work-outs.
De oefeningen zijn een middel om energie in beweging te zetten.
Om te voelen.
Om het zo maar te zeggen ‘een reis naar binnen’ te maken.

Met jezelf te verbinden. 

Vaak ligt er op een dieper niveau stress/spanning/trauma in je lichaam opgeslagen.
En wat in het lichaam zit, mag er via het lichaam weer uit.
Dit is ook waarom praten over je problemen, ervaringen of trauma bij een psycholoog vaak niet helpen. 

Het geheim van somatische oefeningen ligt bij het feit dat ze het autonome zenuwstelsel  beïnvloeden.

Door te focussen op lichamelijke sensaties en bewegingen, goed door te ademen en te voelen activeren deze oefeningen het parasympathische zenuwstelsel, dat verantwoordelijk is voor ontspanning en herstel.

Stress en spanning manifesteren zich vaak in ons fysieke  lichaam,
Jij hebt ook vast van die plekken in je lijf?
Hoge adem, een steen op je maag, problemen met je stoelgang, een steen op je maag, vastzittende nek en schouders, last van je onderrug.

Somatische oefeningen bieden een krachtige manier om deze vastzittende energie in beweging te krijgen, zodat je deze mag los laten.

Hierdoor slaap je beter, voel je je rustiger, kan je huilen, heb je meer energie, voel je je opgelucht of blij. 

somatische oefeningen bij stress

Voordelen van somatische oefeningen

Naast het verminderen van stress en angst, hebben deze oefeningen bewezen gunstig te zijn voor het verbeteren van je slaapkwaliteit (en dus uitgerust wakker worden).

Minder pijnklachten. 

Het vergroten van je flexibiliteit in het algemeen, waardoor je bij tegenslag jezelf sneller herpakt en dus letterlijk en figuurlijk niet zo snel in de stress schiet.  
Je algemene welzijn wordt groter. 

Daarnaast kan je ze fijn thuis doen. In je woonkamer, in je bed of onder de douche, 
Kost dit je dus niets, behalve een paar minuten van je tijd.
Ook dat vind ik SUPER, met een paar minuutjes verspreid over de dag maak jij voor jezelf een wereld van verschil. 

Somatische shaken en rocken, hoe werkt dat?

somatische oefeningen bij stress

Interessant genoeg vertonen veel wilde dieren vergelijkbaar gedrag met somatische shake en rock oefeningen wanneer ze stress ervaren.

Wanneer wilde dieren zoals herten, vogels of zelfs beren stress ervaren, kunnen ze instinctief beginnen met bepaalde bewegingen, zoals trillen of schudden.

Vaak zijn wij als mens die verbinding met onze natuur verloren, maar natuurlijk kan je ze bewust toepassen en herintroduceren en je zenuwstelsel heel simpel ondersteunen. 

Het doel van deze bewegingen is om opgehoopte stress en spanning in het lichaam los te laten, waardoor het dier zichzelf kan kalmeren en terug kan keren naar een staat van evenwicht.

Somatische shake en rock oefeningen bieden je een gestructureerde en bewuste manier om deze natuurlijke reacties na te bootsen en stress te verminderen, terwijl je meer in harmonie komt met jezelf.
Body mind and soul 

Somatisch shaken en rocken in de natuur

Zoals in bovenstaand stuk gelezen hebt is somatisch rocken en shaken iets heel natuurlijks, waarvan we denken het verleerd te zijn.

Maar kijk eens naar alle ouders die hun kind op pakken, kusjes geven, aaien, wiegen en schudden als het kind gevallen is, verdriet heeft of niet kan slapen.

Je instinct weet het. 
Dus het tijd om daar weer verbinding mee te maken, jawel, door de oefeningen daadwerkelijk te doen. Niet alleen voor je (klein)kind, maar dus ook juist voor jezelf.

Voorbeelden van somatische oefeningen

Meer Somatische oefeningen

Die vind je op mijn TikTok Account
Hier post ik dagelijks tips, voorbeelden en uitleg waarmee ik jou hoop te inspiren ook goed voor jouw lichaam te zorgen.
Je hebt maar 1 lichaam tot je laatste dag hier op aarde ‘moet je het daar mee doe’
ben er alsjeblieft zuinig op en dankbaar voor. 

Starterkit somatisch lichaamswerk

Meer energie & meer rust

Meld je nu helemaal vrijblijvend aan voor de wachtlijst van mijn starterskit die ik verwacht eind maart uit te brengen. 

houd me op de hoogte

ik houd zelf ook niet van spam, ik ga zorgvuldig om met je gegevens

Muziektips voor meer energie

Muziektips voor meer ontspanning